Şimdilik heel and toe ile ilgili şunu söyleyeyim. Pist için olmazsa olmaz. Ayrıca günlük hayatta da viraj kasıyorsanız, ani fren yapıp vites küçültüp viraja girmeyi seviyorsanız yine sizin için de olmazsa olmaz.
Yani şöyle açıklayayım;
120-140 ile gidiyorsunuz,
hızınızı düşürdünüz,
viraja ucundan girdiniz,
ayağınız debriyaja basılı, vitesiniz 2'de, hızınızda diyelim 70-80'e kadar düştü,
İşte tam bu anda ayağınız frendeyken, gaza basmadan debriyajı bırakırsanız (Araç deviri muhtemelen 1000-1200 arasında bekliyor olacaktır, ayağınız debriyajda çünkü.) aracın deviri bir anda 4500-5500 civarına fırlayacaktır ve motor pistonlarının o ani hareketiyle tekerlekler kısa bir an kitlenecektir(Bizzat denedim kitleniyor cart diye kısa bir lastik sesi duyuyorsunuz.) direk virajın dışına doğru kayarsınız, hızınıza göre ya spin atarsınız, ya da bariyere vs. çarparsınız. Bu durum özellikle pistte arka itişli araç kullananlar için olmazsa olmaz bir durum, ön çekişli araçlar içinde yine olmazsa olmaz.
Yani "heel and toe" meselesi sol ayak fren gibi bir mesele değil. Mesela sol ayak freni kullanmazsınız (Turbo basınç kaybını önlemek için yapılan bir teknik), en fazla pist süreniz birazcık geriler. Ama "heel and toe" yapmazsanız, komple bir etabı ya da bir turu agresif bir şekilde tamamlayamazsınız. Muhtemelen spin atar veya kaza yaparsınız.
Şimdi bu durumu anlattıktan sonra gelelim "heel and toe" günlük hayatta gereksiz mi ? Hayır değil, zaten manuel vites araçlarda vites küçültürken ara gaz vermek, -illaki "heel and toe" yapmak şart değil, ama vites küçültürken mutlaka ara gaz vermek gerekiyor, isterseniz freni bıraktıktan sonra gaz verip debriyajı bırakın- aktarma organları sağlığı için özellikle de motor ve şanzıman kulakları sağlığı için oldukça önemli. Bir kere olsun vites küçültürken deneyin, farkı göreceksiniz. Gerçi bunu çok anlatmaya gerek yok 70km ile 4. viteste giderken vitesi ikiye bir aragazı vererek çekin bir de hiç vermeden çekin, aradaki farkı çok rahat anlayabilirsiniz. Tabi bu yazdıklarım az biraz agresif araç sürenler için geçerli, yoksa günlük hayatta 3 bin deviri geçmeyen biriyseniz bu bilgiler sizin için çok da gerekli olmayabilir.
Ha bu arada otomatik viteslerde zaten "heel and toe" yapmaya gerek yok. Bu yazdıklarım manuel vites araçlar için geçerli.
Saygılar.
Edit: Video'yu mesajı yazmadan önce izleseymişim iyiymiş, Sinan Reis zaten her şeyi açıklamış. Ben de tutup aynılarını yazmışım hıyar gibi. Neyse iş yerinde olup videoyu açamayan vs. olur belki o okusun diye silmiyorum mesajı. Bu arada gerçek bir petrolhead olarak Türkçe izlediğim tek kanaldır Otopark, Sinan'ın pilotajı çok başarılı hatta Tr kanallar arasında en iyisi olabilir. Diğer Türkçe otomobil kanallarına 2 dakikadan fazla tahamül edemiyorum, ama bu adamı cidden izliyorum.