Otomotiv Boyaları Hakkında Genel Bilgiler

Pro

Profesyonel Detaycı
Yönetici
Admin
Site Kurucusu
Katılım
26 Eki 2017
Mesajlar
2,044
Beğeniler
6,074
İl
Kayseri
#1
Değerli forum üyeleri, boyayı kusursuz göstermek için binbir uygulama yaparken boya çeşitleri,içeriği,katmanları ve yardımcı ürünleri gibi konulara yakından bakalım istedim. Konu güncellenecektir ve yeni bilgileri yazmaya devam edeceğim.Umarım işinize yarar ufakda olsa bi fikir verebilir. :) @CNR Detailing 'e değerli katkıları için teşekkürler <3

Otomobil boyası, aracın hem göz alıcı görünmesini hem de araca önemli bir koruma sağlar. Bir boyadan çok fazla özellik beklenir ve bu beklentiler ancak çok katmanlı bir yapıyla karşılanabilir.
  • Düz(Opak) akrilik boyalar
Sertleştirici girilerek uygulama yapılır. Belirli bir kalınlıkta uygulanması önerilir. Kalın bir tabaka esnekliği zedeleyeceğinden özünü kaybetmesine direncinin zayıflamasına neden olabilir. Kendi grubundaki tiner ve bileşenlerle kullanılması çok önemlidir.
  • Metalik akrilik boyalar

Metalik boya birkaç kattan meydana gelir. Şöyle ki, renk pigmentli cila katının üst yüzeyi fazlasıyla hassas ve donuk olduğundan, son katı parlaklık veren ve koruyucu özelliğe sahip olan bir cila ile kapatılır. Renk tabakasının içerisindeki metal parçacıkları, cilaya ismini vermiştir. Bunlar çoğunlukla alüminyum plakalarından, seyrek de olsa bakırdan oluşmakta olup, cilalanma işlemi ise, tozsuz boyahane odalarında gerçekleşir. Tamiratı ve uygulaması düz akrilik boyalara göre daha zordur.







Boya Nelerden Oluşur?



  • Katkı Maddeleri : Katkı maddeleri birçok amaca hizmet eder. Bazıları, kalsiyum karbonat ve alüminyum silikat gibi boyanın yapısını ve özelliklerini değiştirmeden dahil olan dolgu maddeleridir. Diğer katkı maddeleri ekstra belirli istenen özellikleri oluşturur.
  • Solventler : pigmentleri ve reçineyi birbirine bağlamaya yardımcı olan bir taşıyıcı görevi görür.
  • Pigmentler : Hem doğal hem de sentetik yüzlerce farklı pigment vardır. Temel beyaz pigment, mükemmel kapatma özellikleri için seçilen titanyum dioksittir ve siyah pigment genellikle karbon siyahından yapılır.
  • Bağlayıcılar : Reçine olarak bilinen tüm pigmentleri bir arada tutan bağlayıcılardır.


Otomotiv boyası katmanları nelerdir ?





Boya Aşamaları Nelerdir?
  1. Yüzey Temizliği
    Bir araç ya da boyası tamir edilirken, öncelikle boya kalıntıları, pas temizlenir ve ardından tüm gövde düzgünce temizlenir ve yağdan arındırılır. Yüzeyde hiçbir kir , zift, yağ ya da cila kalmamalıdır. Ardından gövde zımparalanır. Boya kalıntılarının ve pasın temizlenmesine ek olarak, zımparalama süreci yüzeye yapışmanın en iyi şekilde sağlanması için tasarlanmıştır. Bu işlem düzgün olmayan alanların eşitlenmesi için de gereklidir. Zımparaların kum kalınlığı, uygulanacak boyaya bağlıdır.
  2. Kaynak Astarı
    Eğer kapsamlı ve zaman alıcı kaynak işlemleri gerekiyorsa, kaynak için onaylanan bir astar kullanımı gereklidir. Astar, oluşan gazlara ve dumana göre kaynak işlerinde güvenle kullanılabilir. Astar ayrıca, çevredeki boyanın yanmasını da önler ve kaynak esnasında tehlikeli sıçramaların oluşmasını engeller. Kaynak işleminden sonra ve macun işlemi bitmeden önce, bu katman temizlenmelidir.
  3. Macun
    Düzgün olmayan alanlar, macun ile doldurulabilir ve eşitlenebilir. Bu işlem tek bir adımında gerçekleştirilebileceği gibi, hassas ve/veya kaba macun şeklinde birkaç adımında da gerçekleştirilebilir. Ardından macun zımparalanır.
  4. Dolgu astarı
    Dolgu astarı, her bir katmanın birbirine yapışmasını sağlar ve böylece boyanın dayanıklılığını artırır. Ayrıca küçük bozuklukları düzelterek yüzeyin homojen bir biçimde pürüzsüz olmasını sağlar ve boyayı taş parçalarının sıçramasına karşı korur. Dolgu astarı ayrıca boyanın yüksek kalitede bir görünüm kazanmasını sağlar.
  5. Sonkat boya/ Bazkat boya
    Sonkat boya, boyama sistemindeki en göze çarpan katmandır. Renk, parlaklık ve özel efektler sağlar. Doğrudan parlaklık sistemi (tek renkler) veya bazkat boya/vernik sistemi olabilir. Ayrıca, doğru rengi yakalamak için sonkat boya da birden fazla renkten oluşabilir. Görsel özelliklerinin yanı sıra bu katman hava şartları, çevre şartları ve çizilmeler gibi dış etkenlere karşı bir koruma sağlamak için tasarlandı.
  6. Vernik
    Son kat olarak vernik, boyayı rüzgâr, hava şartları veya araba yıkama fırçaları gibi dış etkenlere karşı korur. Vernik ayrıca, çok parlaktan mata kadar istenilen parlaklık düzeyinin elde edilmesini de sağlar.


Boyaya yardımcı ürünler nelerdir?

  • Macunlar : Elyaflı fiber macun, polvester çelik macun,yoklama macunu , galvaniz macunu,plastik macunu gibi macunlar tamir edilecek yüzeye ve istenilen özelliklere göre tercih edilip kullanılabilirler.
  • Sertleştiriciler : Akrilik sonkat boyaların ve sonkat verniklerin kürlenmesini (kurumasını) bu ürün sağlar. Hızlı- yavaş gibi farklı özelliklerde çeşitleri bulunmaktadır.
  • Hızlandırıcılar : Toz kuruma ve dokunma kuruma süresinin hızlandırılmasını sağlar.
  • Esnekleticiler : Termoplast malzemelerde istenilen yüksek elastikiyet özelliği için ilave edilen katkıdır.
  • Yama Tinerleri : Tamiratı yapılan bölgenin kenarlarındaki boya ve vernik partikellerini çözüp daha akıcı ve görünmez geçiş sağlar. Lokal boyalarda sıklıkla kullanılmaktadır.
  • Boya Sökücüler : Her türlü boyayı, astarı ve macunu sökme özelliğine sahip ürünlerdir.Jel ve sıvı olarak çeşitleri mevcuttur.
  • Boya tabancaları : Boyanın, yüzeylere düzgün bir kalınlık dağılımında ve iyi yayılan küçük damlacıklar halinde atomize edilebilecek biçimde püskürtülmesini sağlayan aletlerdir.
Outgassing nedir ?

Outgassing boyanın nefes alma ya da buharlaşması olarak adlandırılıyor. Yeni boyanmış paneller kuruma süresinden ziyade içindeki gazın dışarıya atılması için biraz zamana ihtiyaç duyabiliyor bu süre 30/60 gün arasında değişiyor. Günümüzde bu süreyi yardımcı ekipmanlarla kısaltabiliyoruz bu bilgiler aslında boyanın temelini oluşturuyor o yüzden pek güncel ekipmanları ilk etapta anlatarak kafanızı karıştırmak istemiyorum. Peki outgassing süresi tamamlanmadan yapılan işlemlerde ne tür sorunlara yol açar? Bu sürecin tamamlanmasını beklemeden kullanacağımız herhangi bir ürün boyanın gözeneklerini kapatarak yada mühürleyerek boyanın sağlıklı buharlaşmasının önüne geçer buda boyamız da mevcut gazı içeride tutarak ileri ki süreçte boyanmış panelin matlaşması, minik çatlak ve deliklere yol açabilir.


Yani sonuç olarak 30 günden önce yüzeye bir cila,wax vb yüzeyi mühürleyecek ve boyanın tam olarak kürleşmesini engelleyebilecek ürünlerin kullanımından kaçınılmalıdır.
 
Son düzenleme:

golf

Tecrübeli Detaycı
Üye
Katılım
18 Şub 2019
Mesajlar
667
Beğeniler
586
#2
Güzel bilgiler emeğinize sağlık, akrilik boya haricinde bir de su bazlı boyalar yok mu hocam?
 

CNR Detailing

Profesyonel Detaycı
Uygulama Uzmanı
Üye
Katılım
31 Eki 2017
Mesajlar
843
Beğeniler
2,188
İl
Ankara
#3
Ahmet'im ne yaptım ki bilgi paylaştıkça güzel. İlerleyen günlerde yardımcı ekipmanların biraz detayına girebiliriz. Bunları neden bilgi olarak veriyoruz çünkü en başından beri söylediğimiz gibi çizik gidermeden önce boya nedir onu öğrenmemiz lazım.
Güzel bilgiler emeğinize sağlık, akrilik boya haricinde bir de su bazlı boyalar yok mu hocam?
Evet su bazlı boyalarda var şuan arkadaşların pek kafasını karıştırmak istemedik genel şeyleri paylaştık ilerleyen zamanlarda tüm boya proses bilgilerini aktaracağız.
 
Son düzenleme:

DMR

Tecrübeli Detaycı
Üye
Katılım
4 Oca 2018
Mesajlar
316
Beğeniler
647
İl
İzmir
#7
Bir malzeme mühendisi olarak ilgimi çekti :) Bu kadar korumak, parlatmak için bin bir uğraş verdiğimiz boyaların nelerden oluştuğunu olduğunu öğrendik. Teşekkürler :nazar:
 
Beğeniler: Pro

Murat

Profesyonel Detaycı
Yönetici
Admin
Katılım
27 Eki 2017
Mesajlar
2,563
Beğeniler
3,972
Yaş
39
İl
Ankara
#8
Titanyum dioksit harika bir şey :) Hobi amaçlı kullandığım bir üründe beyaz pigment almak yerine titanyum dioksit kullanıyorum. Resmen pigmente boşuna para vermiyorum :D
 

umrdmr

Tecrübeli Detaycı
Moderator
Katılım
28 Eki 2017
Mesajlar
664
Beğeniler
558
Yaş
29
İl
Ankara
#9
Güzel konu adminim, Deneyimli bir üye aslında markaların boya karakterleri hakkında bilgi verse harika olurdu.
 
Beğeniler: Pro

ccibb

Uzman Detaycı
Üye
Katılım
7 Şub 2018
Mesajlar
1,874
Beğeniler
2,949
Yaş
38
İl
Kırklareli
#10
Harika bir konu olmuş
Emeği geçen herkese teşekkürler
Yavaş yavaş daha detaylı hatta örnek uygulamalı olarak konun gelişmesini umuyorum
Takipteyim :)
 

Pro

Profesyonel Detaycı
Yönetici
Admin
Site Kurucusu
Katılım
26 Eki 2017
Mesajlar
2,044
Beğeniler
6,074
İl
Kayseri
#12
Güzel bilgiler emeğinize sağlık, akrilik boya haricinde bir de su bazlı boyalar yok mu hocam?
İlerleyen günlerde ekleyeceğiz. :)

Ahmet'im ne yaptım ki bilgi paylaştıkça güzel. İlerleyen günlerde yardımcı ekipmanların biraz detayına girebiliriz. Bunları neden bilgi olarak veriyoruz çünkü en başından beri söylediğimiz gibi çizik gidermeden önce boya nedir onu öğrenmemiz lazım.

Evet su bazlı boyalarda var şuan arkadaşların pek kafasını karıştırmak istemedik genel şeyleri paylaştık ilerleyen zamanlarda tüm boya proses bilgilerini aktaracağız.
Girelim ağa girelim,ne var ne yok anlatalım;)

Ahmet abiye tek tek teşekkür etmeye kalksak klavye bozulur. :D
Yok canım ne yapıyorum sanki :)

Bir malzeme mühendisi olarak ilgimi çekti :) Bu kadar korumak, parlatmak için bin bir uğraş verdiğimiz boyaların nelerden oluştuğunu olduğunu öğrendik. Teşekkürler :nazar:
Rica ederiiz , devamı gelecek :)

Titanyum dioksit harika bir şey :) Hobi amaçlı kullandığım bir üründe beyaz pigment almak yerine titanyum dioksit kullanıyorum. Resmen pigmente boşuna para vermiyorum :D
1 kilo yollarmısın abi birşey deneyeceğim :komik:

Güzel konu adminim, Deneyimli bir üye aslında markaların boya karakterleri hakkında bilgi verse harika olurdu.
Kendisi müsait oldukça paslaşıp güzel bilgileri sizlerle buluşturacağız,ortaklaşa ilerliyoruz canım @CNR Detailing :öp:

Harika bir konu olmuş
Emeği geçen herkese teşekkürler
Yavaş yavaş daha detaylı hatta örnek uygulamalı olarak konun gelişmesini umuyorum
Takipteyim :)
Devamı gelecek abi, beğenmene sevindim :)
 

Mentalfeed

Profesyonel Detaycı
Emektar Detaycı
Üye
Katılım
12 May 2018
Mesajlar
2,477
Beğeniler
5,298
Yaş
27
İl
Kayseri
#13
Teşekkürler bilgileri öğrenene, aktarana düzenleyene, paylaşana. Allah razı olsun. Çok kıymetli bilgler. Yama tinerini ilk defa duydum mesela. Çok beğendim favkrilere aldım.:alkis::tesekkurr:
 
Beğeniler: Pro

can26

Profesyonel Detaycı
Üye
Katılım
3 Ağu 2018
Mesajlar
2,205
Beğeniler
4,639
#14
Emeğinize sağlık efenim, çok güzel bi rehber çıkmış ortaya :)
 
Beğeniler: Pro

pilotgokhann

Amatör Detaycı
Üye
Katılım
18 May 2020
Mesajlar
213
Beğeniler
367
Yaş
31
İl
ANKARA
#17
Emeğinize sağlık, temel bilgi olmuş üzerine her türlü malzemeyi uyguluyoruz ama altta nasıl bir yapı var bilmek detaylıca öğrenmek çok iyi oldu :)
 
Beğeniler: Pro

CNR Detailing

Profesyonel Detaycı
Uygulama Uzmanı
Üye
Katılım
31 Eki 2017
Mesajlar
843
Beğeniler
2,188
İl
Ankara
#18
Outgassing nedir ?

Outgassing boyanın nefes alma ya da buharlaşması olarak adlandırılıyor. Yeni boyanmış paneller kuruma süresinden ziyade içindeki gazın dışarıya atılması için biraz zamana ihtiyaç duyabiliyor bu süre 30/60 gün arasında değişiyor. Günümüzde bu süreyi yardımcı ekipmanlarla kısaltabiliyoruz bu bilgiler aslında boyanın temelini oluşturuyor o yüzden pek güncel ekipmanları ilk etapta anlatarak kafanızı karıştırmak istemiyorum. Peki outgassing süresi tamamlanmadan yapılan işlemlerde ne tür sorunlara yol açar? Bu sürecin tamamlanmasını beklemeden kullanacağımız herhangi bir ürün boyanın gözeneklerini kapatarak yada mühürleyerek boyanın sağlıklı buharlaşmasının önüne geçer buda boyamız da mevcut gazı içeride tutarak ileri ki süreçte boyanmış panelin matlaşması, minik çatlak ve deliklere yol açabilir.