Değerli forum üyeleri, boyayı kusursuz göstermek için binbir uygulama yaparken boya çeşitleri,içeriği,katmanları ve yardımcı ürünleri gibi konulara yakından bakalım istedim. Konu güncellenecektir ve yeni bilgileri yazmaya devam edeceğim.Umarım işinize yarar ufakda olsa bi fikir verebilir. @CNR Detailing 'e değerli katkıları için teşekkürler
Otomobil boyası, aracın hem göz alıcı görünmesini hem de araca önemli bir koruma sağlar. Bir boyadan çok fazla özellik beklenir ve bu beklentiler ancak çok katmanlı bir yapıyla karşılanabilir.
Metalik boya birkaç kattan meydana gelir. Şöyle ki, renk pigmentli cila katının üst yüzeyi fazlasıyla hassas ve donuk olduğundan, son katı parlaklık veren ve koruyucu özelliğe sahip olan bir cila ile kapatılır. Renk tabakasının içerisindeki metal parçacıkları, cilaya ismini vermiştir. Bunlar çoğunlukla alüminyum plakalarından, seyrek de olsa bakırdan oluşmakta olup, cilalanma işlemi ise, tozsuz boyahane odalarında gerçekleşir. Tamiratı ve uygulaması düz akrilik boyalara göre daha zordur.
Boya Nelerden Oluşur?
Otomotiv boyası katmanları nelerdir ?
Boya Aşamaları Nelerdir?
Boyaya yardımcı ürünler nelerdir?
Outgassing boyanın nefes alma ya da buharlaşması olarak adlandırılıyor. Yeni boyanmış paneller kuruma süresinden ziyade içindeki gazın dışarıya atılması için biraz zamana ihtiyaç duyabiliyor bu süre 30/60 gün arasında değişiyor. Günümüzde bu süreyi yardımcı ekipmanlarla kısaltabiliyoruz bu bilgiler aslında boyanın temelini oluşturuyor o yüzden pek güncel ekipmanları ilk etapta anlatarak kafanızı karıştırmak istemiyorum. Peki outgassing süresi tamamlanmadan yapılan işlemlerde ne tür sorunlara yol açar? Bu sürecin tamamlanmasını beklemeden kullanacağımız herhangi bir ürün boyanın gözeneklerini kapatarak yada mühürleyerek boyanın sağlıklı buharlaşmasının önüne geçer buda boyamız da mevcut gazı içeride tutarak ileri ki süreçte boyanmış panelin matlaşması, minik çatlak ve deliklere yol açabilir.
Yani sonuç olarak 30 günden önce yüzeye bir cila,wax vb yüzeyi mühürleyecek ve boyanın tam olarak kürleşmesini engelleyebilecek ürünlerin kullanımından kaçınılmalıdır.
Otomobil boyası, aracın hem göz alıcı görünmesini hem de araca önemli bir koruma sağlar. Bir boyadan çok fazla özellik beklenir ve bu beklentiler ancak çok katmanlı bir yapıyla karşılanabilir.
- Düz(Opak) akrilik boyalar
- Metalik akrilik boyalar
Metalik boya birkaç kattan meydana gelir. Şöyle ki, renk pigmentli cila katının üst yüzeyi fazlasıyla hassas ve donuk olduğundan, son katı parlaklık veren ve koruyucu özelliğe sahip olan bir cila ile kapatılır. Renk tabakasının içerisindeki metal parçacıkları, cilaya ismini vermiştir. Bunlar çoğunlukla alüminyum plakalarından, seyrek de olsa bakırdan oluşmakta olup, cilalanma işlemi ise, tozsuz boyahane odalarında gerçekleşir. Tamiratı ve uygulaması düz akrilik boyalara göre daha zordur.
Boya Nelerden Oluşur?
- Katkı Maddeleri : Katkı maddeleri birçok amaca hizmet eder. Bazıları, kalsiyum karbonat ve alüminyum silikat gibi boyanın yapısını ve özelliklerini değiştirmeden dahil olan dolgu maddeleridir. Diğer katkı maddeleri ekstra belirli istenen özellikleri oluşturur.
- Solventler : pigmentleri ve reçineyi birbirine bağlamaya yardımcı olan bir taşıyıcı görevi görür.
- Pigmentler : Hem doğal hem de sentetik yüzlerce farklı pigment vardır. Temel beyaz pigment, mükemmel kapatma özellikleri için seçilen titanyum dioksittir ve siyah pigment genellikle karbon siyahından yapılır.
- Bağlayıcılar : Reçine olarak bilinen tüm pigmentleri bir arada tutan bağlayıcılardır.
Otomotiv boyası katmanları nelerdir ?
Boya Aşamaları Nelerdir?
- Yüzey Temizliği
Bir araç ya da boyası tamir edilirken, öncelikle boya kalıntıları, pas temizlenir ve ardından tüm gövde düzgünce temizlenir ve yağdan arındırılır. Yüzeyde hiçbir kir , zift, yağ ya da cila kalmamalıdır. Ardından gövde zımparalanır. Boya kalıntılarının ve pasın temizlenmesine ek olarak, zımparalama süreci yüzeye yapışmanın en iyi şekilde sağlanması için tasarlanmıştır. Bu işlem düzgün olmayan alanların eşitlenmesi için de gereklidir. Zımparaların kum kalınlığı, uygulanacak boyaya bağlıdır. - Kaynak Astarı
Eğer kapsamlı ve zaman alıcı kaynak işlemleri gerekiyorsa, kaynak için onaylanan bir astar kullanımı gereklidir. Astar, oluşan gazlara ve dumana göre kaynak işlerinde güvenle kullanılabilir. Astar ayrıca, çevredeki boyanın yanmasını da önler ve kaynak esnasında tehlikeli sıçramaların oluşmasını engeller. Kaynak işleminden sonra ve macun işlemi bitmeden önce, bu katman temizlenmelidir. - Macun
Düzgün olmayan alanlar, macun ile doldurulabilir ve eşitlenebilir. Bu işlem tek bir adımında gerçekleştirilebileceği gibi, hassas ve/veya kaba macun şeklinde birkaç adımında da gerçekleştirilebilir. Ardından macun zımparalanır. - Dolgu astarı
Dolgu astarı, her bir katmanın birbirine yapışmasını sağlar ve böylece boyanın dayanıklılığını artırır. Ayrıca küçük bozuklukları düzelterek yüzeyin homojen bir biçimde pürüzsüz olmasını sağlar ve boyayı taş parçalarının sıçramasına karşı korur. Dolgu astarı ayrıca boyanın yüksek kalitede bir görünüm kazanmasını sağlar. - Sonkat boya/ Bazkat boya
Sonkat boya, boyama sistemindeki en göze çarpan katmandır. Renk, parlaklık ve özel efektler sağlar. Doğrudan parlaklık sistemi (tek renkler) veya bazkat boya/vernik sistemi olabilir. Ayrıca, doğru rengi yakalamak için sonkat boya da birden fazla renkten oluşabilir. Görsel özelliklerinin yanı sıra bu katman hava şartları, çevre şartları ve çizilmeler gibi dış etkenlere karşı bir koruma sağlamak için tasarlandı. - Vernik
Son kat olarak vernik, boyayı rüzgâr, hava şartları veya araba yıkama fırçaları gibi dış etkenlere karşı korur. Vernik ayrıca, çok parlaktan mata kadar istenilen parlaklık düzeyinin elde edilmesini de sağlar.
Boyaya yardımcı ürünler nelerdir?
- Macunlar : Elyaflı fiber macun, polvester çelik macun,yoklama macunu , galvaniz macunu,plastik macunu gibi macunlar tamir edilecek yüzeye ve istenilen özelliklere göre tercih edilip kullanılabilirler.
- Sertleştiriciler : Akrilik sonkat boyaların ve sonkat verniklerin kürlenmesini (kurumasını) bu ürün sağlar. Hızlı- yavaş gibi farklı özelliklerde çeşitleri bulunmaktadır.
- Hızlandırıcılar : Toz kuruma ve dokunma kuruma süresinin hızlandırılmasını sağlar.
- Esnekleticiler : Termoplast malzemelerde istenilen yüksek elastikiyet özelliği için ilave edilen katkıdır.
- Yama Tinerleri : Tamiratı yapılan bölgenin kenarlarındaki boya ve vernik partikellerini çözüp daha akıcı ve görünmez geçiş sağlar. Lokal boyalarda sıklıkla kullanılmaktadır.
- Boya Sökücüler : Her türlü boyayı, astarı ve macunu sökme özelliğine sahip ürünlerdir.Jel ve sıvı olarak çeşitleri mevcuttur.
- Boya tabancaları : Boyanın, yüzeylere düzgün bir kalınlık dağılımında ve iyi yayılan küçük damlacıklar halinde atomize edilebilecek biçimde püskürtülmesini sağlayan aletlerdir.
Outgassing boyanın nefes alma ya da buharlaşması olarak adlandırılıyor. Yeni boyanmış paneller kuruma süresinden ziyade içindeki gazın dışarıya atılması için biraz zamana ihtiyaç duyabiliyor bu süre 30/60 gün arasında değişiyor. Günümüzde bu süreyi yardımcı ekipmanlarla kısaltabiliyoruz bu bilgiler aslında boyanın temelini oluşturuyor o yüzden pek güncel ekipmanları ilk etapta anlatarak kafanızı karıştırmak istemiyorum. Peki outgassing süresi tamamlanmadan yapılan işlemlerde ne tür sorunlara yol açar? Bu sürecin tamamlanmasını beklemeden kullanacağımız herhangi bir ürün boyanın gözeneklerini kapatarak yada mühürleyerek boyanın sağlıklı buharlaşmasının önüne geçer buda boyamız da mevcut gazı içeride tutarak ileri ki süreçte boyanmış panelin matlaşması, minik çatlak ve deliklere yol açabilir.
Yani sonuç olarak 30 günden önce yüzeye bir cila,wax vb yüzeyi mühürleyecek ve boyanın tam olarak kürleşmesini engelleyebilecek ürünlerin kullanımından kaçınılmalıdır.
Son düzenleme: