Polisaj nedir ? Pasta cila nedir ? Polisaj ne değildir ? Polisaj nasıl çalışır ? Polisaj işe yarar mı ? Polisaj zararlı mı ? Pasta Cila zararlı mı ?
Bir çok insanın bugün bile google'da çokça arattığı sorular bunlar.Polisaj yapıyoruz ama zararlı mı diye düşünenler vardır belki diyerekten forum adminimizin ricası üzerine böyle bir yazı yazmaya çalıştım. Aslına bakarsanız internette yaptığım araştırmalar sonucu çok da Türkçe kaynak bulamadım bu konuyla alakalı, gerçekten ihtiyaç olabilir . Bu yazı da yukarıda yer alan sorulara cevap bulmaya çalıştım.
Temiz bir yüzey oluşturma. Polisaj için bulunabilecek en genel tanımlama bu sanırım.
Polisaj genellikle mikron veya mikrondan bile daha küçük aşındırıcıların bir bağlayıcı yardımıyla sıvı veya yarı sıvı forma getirilerek oluşturulmuş ürünlerin kullanılmasıyla yapılan "ıslak" bir aşındırma işlemidir. Islak bir aşındırma işlemi diye özellikle belirttim, kendisini zımparadan ayıran unsurlardan en önemlisi ıslak oluşudur. Bu paragrafın giriş kısmında bahsetmiş olduğum sıvı veya yarı sıvı formdaki ürünler ayrıca yukarıda yer alan "Pasta cila nedir ?" sorusundaki pasta'nın cevabı oluyor. Bu aşındırıcı ürünler neden pasta olarak isimlendirilmiş hiç bir fikrim yok, fakat TDK ya bile pasta yazarsanız bu aşındırıcı ürünleri kapsayan bir tanım çıkıyor.
Polisaj işleminde yukarıdaki paragrafta bahsetmiş olduğum ürünü tutmak için genelde bir ped veya sünger kullanılır. Aşındırıcı ürün ped'in üzerine eklenir, ürün ped e tutunur ve sonrasında ped uygulama yapılmak istenen yüzeyin üzerinde hareket ettirilir. Aslında aşındırıcımız bir pad üzerine tutunmuş halde olduğu için polisaj işlemi için "sabit aşındırma işlemi" diyebiliriz.
Daha fazla detaya inmeden önce "sabit aşındırma işlemi", "serbest aşındırma işlemi" konusunu hızlıca anlatmaya çalışayım. Sabit aşındırma dediğimiz işlemde aşındırıcı sabittir ve uygulanan basınçtan çok fazla etkilenmez; taşlama makinesinin taşıyla metal bir yüzeyin üstündeki tabakanın alınması bu tip aşınmaya iyi bir örnek olabilir. Serbest aşındırma ise genelde bir sıvı yardımıyla yapılan, kullanılan ürünün miktarına ve uygulanan basınca göre değişkenlik gösteren aşındırma işlemidir, pas lekesi oluşmuş bir yüzeye pas çözücü döküp bezle lekeyi ortadan kaldırmak gibi. Polisaj dediğimiz işlem ise tam bu ikisinin arasında gibi görünse de uygulamada bir ped kullanılması ve aşındırıcın ped e tutunması ile kendi başına bir aşındırıcıya dönüşmesi sebebiyle sabit aşındırma işlemine daha yakındır diyebiliriz.
Polisaj işlemini sanırım teknik olarak ifade edebildik. Şimdi gelelim "nasıl çalışıyor, işe yarar mı, zararlı mı, ne kadarlık bir yüzeyi ortadan kaldırıyor" sorularının cevabını bulmaya. Aşınma bir yüzeyin incelmesi olarak ifade edilebilir. Bir üst paragrafta aşındırma işlemlerinden bahsettim. Yapılan her türlü aşındırma işleminde yüzeyin bir parçası geri döndürülemez şekilde yok olur. Bunu net olarak anlamamız önemli. Polisajın yukarıda ıslak ve sabit aşındırma işlemi olduğundan bahsetmiştik. Yaptığımız polisaj işlemleri ile de aslında verniğin üst tabakasından bir bölümü geri dönülmez şekilde götürmüş oluyoruz. Burayı net olarak ifade ettim, yazının devamını okumadan bu cümleyi okuduktan sonra tamam polisaj zararlı diyip yazıyı terkedenler olmaz umarım. Polisaj işlemiyle yüzeyin aşındırılan kısmı genelde mikron ile ifade edilir. (mikron=milimetrenin binde biri) Doğru yapılan bir polisaj işleminde çoğu zaman aşınma 1 mikronu bile geçmez. "Ama yine de neden verniğimi aşındırayım ki varsın arabam çizik dursun hareli dursun" diyenler olacaktır bunu da bir alt paragrafta ifade etmeye çalışayım.
Araç yüzeyleri verniğin yapısı gereği sadece polisaj ile aşınmaz. Sadece baş parmağınızla araç yüzeyinde bir noktaya düzenli olarak parmağınızı hareket ettirerek baskı uygulayın o yüzey zaman içerisinde diğer yüzeylere göre aşınacaktır. Onun dışında havadaki tozdan, yanlış bezin arabaya dokundurulmasından, araba yıkama fırçalarından vb. hemen hemen her şeyden araç yüzeyimiz aşınır ve çizilir. Ama bu aşınma polisaj gibi her noktada eşit değil rastgele olduğu için biz bunları çizik ve hare olarak görürüz. Ayrıca araç yüzeyindeki gerçekleşen bu tarz rastgele aşınmalar beraberinde her zaman daha fazla aşınmayı getirir. Aşağıya size aşındırılmış ve aşınmamış yüzeyin mikro yüzey görsellerini ekliyorum. Aslında sizlere resim hazırlamıştım şu an iş yerinde olduğum için resim yükleme şansım ne yazıkki yok. ( BKZ: Modeling and testing of road surface aggregate wearing behaviour)
Polisaj öncesi resimde gördüğünüz gibi mikronluk pürüzler daha fazladır. Pürüzlerin arasına toz, bez, fırça vb. materyallerin girip yüzeyi daha da fazla aşındırması zaman içerisinde kaçınılmazdır. Yani araçta ne kadar fazla kılcal çizik varsa aşınma o kadar fazla olacaktır. Çevrenizdeki güneş yanıklı, aracın üzerinde neredeyse vernik kalmamış araç sahiplerine bakarsanız; hiç birinin detailforum da takılan, aracıyla ilgilenen düzenli cila yapan insanlar olmadığını görürsünüz. Yani araç yüzeyindeki harelerin ve çiziklerin giderilmemesi yüzeyin daha hızlı aşınmasına neden olabilir. Sıfır alınan bir aracın harelenmesinin ve kılcal çizik oluşmasının zaman almasının bir sebebi de budur. Araç ilk boyandığında yüzey pürüzsüze yakındır, haliyle pürüzsüz bir yüzeyin çizilmesi pürüzlü yüzeye göre daha zordur. Fakat çizikler ve hareler aslında zaman içerisinde lineer olarak sabit bir şekilde değil, artarak artar. Bunun sebebi araç yüzeyinde oluşan her bir harenin veya kılcal çiziğin zaman içerisinde daha fazla çizik getirme ihtimalinin pürüzsüz yüzeye göre daha fazla olmasıdır. Tabi boya yüzeyini daha hızlı aşındıran bir kullanıcı tipi daha vardır. Bazı insanlar aracı istediği yerde yıkatır, (kostik fırça vs. ) hiç bir şekilde araç yüzeyini korumaz ve bununla beraber de 6 ay veya senede bir sanayide pasta cila yaptırır. Sanayi de kullanılan ürünlerin genelde uygulama yapacak kişiyi en az yorması adına en aşındırıcı ürünler tercih edilir. Hızlı sonuç almak için rotary makinelerde en yüksek aşındırıcılar ile düzenli yapılan polisaj ve aracın özensiz yıkanması genelde araç boyasında en hızlı aşınmaya sebep olacaktır. Bu arada rotary dedim, bir de dual action var . Bunlarda güzel mevzular ama bu yazının konusu değil çok girmek istemiyorum, çok uzun oluyor sonra okuyamadım durumumuz yoktu olmasın.
İşte tam olarak son paragrafta anlattığım sebeplerden ötürü araç yüzeylerine polisaj yapılır. Polisaj sonrası da yüzeyin çiziğe karşı daha dirençli olması için seramik kaplama, folyo kaplama, wax veya sealant ürünler uygulanır . Bu ürünlerin birbirine göre avantajları dezavantajları olsa da bu konuya girersek en az bu kadar daha yazmamız gerekeceği için şimdilik bu konuya da girmiyorum. Bu ürünler uygulandıktan sonra da araç yüzeyi çizilmemesi için gerekli önem gösterilirse araç yüzeyi uzun süre sağlıklı kalacaktır.
Bir yazının daha sonuna geldik her türlü yazım yanlışı , anlatım bozukluğu için lütfen uyarınız . Sağlıklı günler dilerim. Saygılar.
Bir çok insanın bugün bile google'da çokça arattığı sorular bunlar.Polisaj yapıyoruz ama zararlı mı diye düşünenler vardır belki diyerekten forum adminimizin ricası üzerine böyle bir yazı yazmaya çalıştım. Aslına bakarsanız internette yaptığım araştırmalar sonucu çok da Türkçe kaynak bulamadım bu konuyla alakalı, gerçekten ihtiyaç olabilir . Bu yazı da yukarıda yer alan sorulara cevap bulmaya çalıştım.
Temiz bir yüzey oluşturma. Polisaj için bulunabilecek en genel tanımlama bu sanırım.
Polisaj genellikle mikron veya mikrondan bile daha küçük aşındırıcıların bir bağlayıcı yardımıyla sıvı veya yarı sıvı forma getirilerek oluşturulmuş ürünlerin kullanılmasıyla yapılan "ıslak" bir aşındırma işlemidir. Islak bir aşındırma işlemi diye özellikle belirttim, kendisini zımparadan ayıran unsurlardan en önemlisi ıslak oluşudur. Bu paragrafın giriş kısmında bahsetmiş olduğum sıvı veya yarı sıvı formdaki ürünler ayrıca yukarıda yer alan "Pasta cila nedir ?" sorusundaki pasta'nın cevabı oluyor. Bu aşındırıcı ürünler neden pasta olarak isimlendirilmiş hiç bir fikrim yok, fakat TDK ya bile pasta yazarsanız bu aşındırıcı ürünleri kapsayan bir tanım çıkıyor.
Polisaj işleminde yukarıdaki paragrafta bahsetmiş olduğum ürünü tutmak için genelde bir ped veya sünger kullanılır. Aşındırıcı ürün ped'in üzerine eklenir, ürün ped e tutunur ve sonrasında ped uygulama yapılmak istenen yüzeyin üzerinde hareket ettirilir. Aslında aşındırıcımız bir pad üzerine tutunmuş halde olduğu için polisaj işlemi için "sabit aşındırma işlemi" diyebiliriz.
Daha fazla detaya inmeden önce "sabit aşındırma işlemi", "serbest aşındırma işlemi" konusunu hızlıca anlatmaya çalışayım. Sabit aşındırma dediğimiz işlemde aşındırıcı sabittir ve uygulanan basınçtan çok fazla etkilenmez; taşlama makinesinin taşıyla metal bir yüzeyin üstündeki tabakanın alınması bu tip aşınmaya iyi bir örnek olabilir. Serbest aşındırma ise genelde bir sıvı yardımıyla yapılan, kullanılan ürünün miktarına ve uygulanan basınca göre değişkenlik gösteren aşındırma işlemidir, pas lekesi oluşmuş bir yüzeye pas çözücü döküp bezle lekeyi ortadan kaldırmak gibi. Polisaj dediğimiz işlem ise tam bu ikisinin arasında gibi görünse de uygulamada bir ped kullanılması ve aşındırıcın ped e tutunması ile kendi başına bir aşındırıcıya dönüşmesi sebebiyle sabit aşındırma işlemine daha yakındır diyebiliriz.
Polisaj işlemini sanırım teknik olarak ifade edebildik. Şimdi gelelim "nasıl çalışıyor, işe yarar mı, zararlı mı, ne kadarlık bir yüzeyi ortadan kaldırıyor" sorularının cevabını bulmaya. Aşınma bir yüzeyin incelmesi olarak ifade edilebilir. Bir üst paragrafta aşındırma işlemlerinden bahsettim. Yapılan her türlü aşındırma işleminde yüzeyin bir parçası geri döndürülemez şekilde yok olur. Bunu net olarak anlamamız önemli. Polisajın yukarıda ıslak ve sabit aşındırma işlemi olduğundan bahsetmiştik. Yaptığımız polisaj işlemleri ile de aslında verniğin üst tabakasından bir bölümü geri dönülmez şekilde götürmüş oluyoruz. Burayı net olarak ifade ettim, yazının devamını okumadan bu cümleyi okuduktan sonra tamam polisaj zararlı diyip yazıyı terkedenler olmaz umarım. Polisaj işlemiyle yüzeyin aşındırılan kısmı genelde mikron ile ifade edilir. (mikron=milimetrenin binde biri) Doğru yapılan bir polisaj işleminde çoğu zaman aşınma 1 mikronu bile geçmez. "Ama yine de neden verniğimi aşındırayım ki varsın arabam çizik dursun hareli dursun" diyenler olacaktır bunu da bir alt paragrafta ifade etmeye çalışayım.
Araç yüzeyleri verniğin yapısı gereği sadece polisaj ile aşınmaz. Sadece baş parmağınızla araç yüzeyinde bir noktaya düzenli olarak parmağınızı hareket ettirerek baskı uygulayın o yüzey zaman içerisinde diğer yüzeylere göre aşınacaktır. Onun dışında havadaki tozdan, yanlış bezin arabaya dokundurulmasından, araba yıkama fırçalarından vb. hemen hemen her şeyden araç yüzeyimiz aşınır ve çizilir. Ama bu aşınma polisaj gibi her noktada eşit değil rastgele olduğu için biz bunları çizik ve hare olarak görürüz. Ayrıca araç yüzeyindeki gerçekleşen bu tarz rastgele aşınmalar beraberinde her zaman daha fazla aşınmayı getirir. Aşağıya size aşındırılmış ve aşınmamış yüzeyin mikro yüzey görsellerini ekliyorum. Aslında sizlere resim hazırlamıştım şu an iş yerinde olduğum için resim yükleme şansım ne yazıkki yok. ( BKZ: Modeling and testing of road surface aggregate wearing behaviour)

Polisaj öncesi resimde gördüğünüz gibi mikronluk pürüzler daha fazladır. Pürüzlerin arasına toz, bez, fırça vb. materyallerin girip yüzeyi daha da fazla aşındırması zaman içerisinde kaçınılmazdır. Yani araçta ne kadar fazla kılcal çizik varsa aşınma o kadar fazla olacaktır. Çevrenizdeki güneş yanıklı, aracın üzerinde neredeyse vernik kalmamış araç sahiplerine bakarsanız; hiç birinin detailforum da takılan, aracıyla ilgilenen düzenli cila yapan insanlar olmadığını görürsünüz. Yani araç yüzeyindeki harelerin ve çiziklerin giderilmemesi yüzeyin daha hızlı aşınmasına neden olabilir. Sıfır alınan bir aracın harelenmesinin ve kılcal çizik oluşmasının zaman almasının bir sebebi de budur. Araç ilk boyandığında yüzey pürüzsüze yakındır, haliyle pürüzsüz bir yüzeyin çizilmesi pürüzlü yüzeye göre daha zordur. Fakat çizikler ve hareler aslında zaman içerisinde lineer olarak sabit bir şekilde değil, artarak artar. Bunun sebebi araç yüzeyinde oluşan her bir harenin veya kılcal çiziğin zaman içerisinde daha fazla çizik getirme ihtimalinin pürüzsüz yüzeye göre daha fazla olmasıdır. Tabi boya yüzeyini daha hızlı aşındıran bir kullanıcı tipi daha vardır. Bazı insanlar aracı istediği yerde yıkatır, (kostik fırça vs. ) hiç bir şekilde araç yüzeyini korumaz ve bununla beraber de 6 ay veya senede bir sanayide pasta cila yaptırır. Sanayi de kullanılan ürünlerin genelde uygulama yapacak kişiyi en az yorması adına en aşındırıcı ürünler tercih edilir. Hızlı sonuç almak için rotary makinelerde en yüksek aşındırıcılar ile düzenli yapılan polisaj ve aracın özensiz yıkanması genelde araç boyasında en hızlı aşınmaya sebep olacaktır. Bu arada rotary dedim, bir de dual action var . Bunlarda güzel mevzular ama bu yazının konusu değil çok girmek istemiyorum, çok uzun oluyor sonra okuyamadım durumumuz yoktu olmasın.
İşte tam olarak son paragrafta anlattığım sebeplerden ötürü araç yüzeylerine polisaj yapılır. Polisaj sonrası da yüzeyin çiziğe karşı daha dirençli olması için seramik kaplama, folyo kaplama, wax veya sealant ürünler uygulanır . Bu ürünlerin birbirine göre avantajları dezavantajları olsa da bu konuya girersek en az bu kadar daha yazmamız gerekeceği için şimdilik bu konuya da girmiyorum. Bu ürünler uygulandıktan sonra da araç yüzeyi çizilmemesi için gerekli önem gösterilirse araç yüzeyi uzun süre sağlıklı kalacaktır.
Bir yazının daha sonuna geldik her türlü yazım yanlışı , anlatım bozukluğu için lütfen uyarınız . Sağlıklı günler dilerim. Saygılar.
Moderatör tarafında düzenlendi: