Evet arkadaşlar herkesin kafasını kurcalayn bir mesele. Bu sorunun mutlak doğru bir yanıtı yok onu belirteyim. Az önce Youtube da Swissvax'ın yayınladığı bir videoya denk geldim.
Gelen istekler üzerine video'yu hızlı bir şekilde Türkçe'ye çevirdim aşağıdan okuyabilirsiniz. Sadece parantez içleri bana ait onun dışında ne duyduysam aynen yazdım. Hatalar pek tabi olabilir, hata görürseniz bildirmekten çekinmeyiniz.
Bazen şöyle bir soruyla karşılaşırız; carnauba wax sermaik kaplamaya karşı ne avantajı var, veya tam tersi.
Şöyleki waxlar ve kaplamalar iki farklı hikaye. Seramik veya nano kaplamalar kalıcı tarzda ürünlerdir. Bu ürünler ile aracınızı kalıcı olarak kaplarsınız. Bu uygulamaları yapmak gerçekten meşakkatli bir iştir. Çünkü seramik kaplama yapmadan önce saatlerce veya günlerce polisaj gerektirebilir. Tabi sonucunda waxa göre güzel bir kayganlık ve sert bir yüzey elde ediyorsunuz. Bu da çiziğe karşı daha dayanıklı bir yüzey anlamına geliyor, ki bu iyi bir şey.
Ancak, bu kaplamalar; üreticilerin sizi inandırmak istediklerinin aksine çizilmez değiller. İşte problem tam olarak burda başlıyor. Çünkü bir kaç yıl sonra, seramik kaplama yüzeyinde de çizikler meydana geliyor, waxlar kadar olmasa da yine de çizikler meydana geliyor. Tabiki bu noktadan sonra normal bir wax'lı yüzey kadar kolay polisaj yapılamıyor. Yüzeyden sökülmeleri ve yeniden uygulanmaları gerekiyor. Birincisi bu pahalı bir işlem çünkü baya zaman alıyor, daha öncede söylediğim gibi. Hatta sökmesi uygulamadan daha uzun sürebiliyor. Çünkü sadece kimyasallar ile sökülemeyebiliyor. Önce seramiği kaldırmanız, sonrasın da çiziği yokedip, sonrasında tekrar seramiği uygulamanız gerekiyor.
Eğer aracı wax'lamış olsaydınız herhangi biri bu işlemi yapabilrdi. Bi detaycı, (detailer yani detailing yapan adam böyle çevirince garip oldu farkındayım.) siz, araba hayranı herhangi biri.. Bu kolay bir işlem. İşte waxların seramik kaplamaya göre avantajlı olduğu alan burası. Waxı her zaman, aracın herhangi bir yerine tekrar uygulayabilirsiniz, önüne, arkasına tekerlek yanlarına, logolara vb. Bu şu demek başlangıçtan, yıllar sonra bile sürekli olarak aynı yüzeye bakım yapabilme olanağı verir, seramiklerin uygulama yaptıkça yüzeyden bir parça götürmüş oluyorsunuz. (Dinleyerek çok hızlı çeviriyorum. Burayı tekrar anlatayım, videonun kilit kısmı burası. Şimdi bir aracı aldık Polisaj yaptık, boya seviyesi 130 mikron üzerine wax sürdük. Sonra sildik, veya wax gitti, tekrar wax sürdük. Yani sürekli olarak hep aynı boya yüzeyi üzerinde çalışmış olduk. Öte yandan seramikte ise yüzeye sürdük. 2-3 sene sonra sökmek istedik. Sökerken kullanılan kimyasallar, polisaj veya zımpara ile ister istemez yüzeyden ince veya kalın katman götürdük. Haliyle artık orjinal yüzey üzerinde çalışamayız.) Ancak hiç bir şey yapmadan bile wax'ı en azından senede bir kere yenilemek gerekir. Seramik kaplama da ise bir kaç yıl hiç bir şey yapmanıza gerek yok, ki bu yeni araçlar, kamyonlar, veya kiralık araçlar mesela kullanıp 4 sene sonra aracını kiralama şirketine iade eden biri için-bir kaç yıl sonra bile hiç bir şey uygulanmamış araca göre muhtemelen daha iyi durumdaolacaktır- iyi bir şey.
Fakat bana soracak olursanız; 56 yaşındaki klasik bir araca boya durumunun tarihi bir geçmişi olan araca seramik uygular mısınız diye, hayır uygulamam. Çünkü daha önce de dediğim gibi, yüzeyi kalıcı olarak değiştiriyorsunuz. Yüzeyi kaplıyorsunuz. Wax da ise yüzeyi sadece koruyorsunuz ki her zaman yeniden sökebilirsiniz.
Yukarıda konuşan kişi Swissvax Ceo'su olduğu için yanlı konuştuğunu düşünebilirsiniz yazmıştım. Video'yu tekrar izleyince haksızlık ettiğimi düşünüyorum. Adam aksine ekstradan kibar konuşmuş. Wax'ın daha derin ve sıcak bir parlaklık verdiğinden, uygulama yapmasının çok keyifli olmasından, seramiklerin yüzeyinde kalıcı su lekesi kaldığına vs. hiç değinmemiş.
Konuşan kişi Swissvax Ceo'su Georg Weidmann. Yani videonun bazı yerlerinde yanlı konuştuğunu düşünebilirsiniz.
Gelen istekler üzerine video'yu hızlı bir şekilde Türkçe'ye çevirdim aşağıdan okuyabilirsiniz. Sadece parantez içleri bana ait onun dışında ne duyduysam aynen yazdım. Hatalar pek tabi olabilir, hata görürseniz bildirmekten çekinmeyiniz.
Bazen şöyle bir soruyla karşılaşırız; carnauba wax sermaik kaplamaya karşı ne avantajı var, veya tam tersi.
Şöyleki waxlar ve kaplamalar iki farklı hikaye. Seramik veya nano kaplamalar kalıcı tarzda ürünlerdir. Bu ürünler ile aracınızı kalıcı olarak kaplarsınız. Bu uygulamaları yapmak gerçekten meşakkatli bir iştir. Çünkü seramik kaplama yapmadan önce saatlerce veya günlerce polisaj gerektirebilir. Tabi sonucunda waxa göre güzel bir kayganlık ve sert bir yüzey elde ediyorsunuz. Bu da çiziğe karşı daha dayanıklı bir yüzey anlamına geliyor, ki bu iyi bir şey.
Ancak, bu kaplamalar; üreticilerin sizi inandırmak istediklerinin aksine çizilmez değiller. İşte problem tam olarak burda başlıyor. Çünkü bir kaç yıl sonra, seramik kaplama yüzeyinde de çizikler meydana geliyor, waxlar kadar olmasa da yine de çizikler meydana geliyor. Tabiki bu noktadan sonra normal bir wax'lı yüzey kadar kolay polisaj yapılamıyor. Yüzeyden sökülmeleri ve yeniden uygulanmaları gerekiyor. Birincisi bu pahalı bir işlem çünkü baya zaman alıyor, daha öncede söylediğim gibi. Hatta sökmesi uygulamadan daha uzun sürebiliyor. Çünkü sadece kimyasallar ile sökülemeyebiliyor. Önce seramiği kaldırmanız, sonrasın da çiziği yokedip, sonrasında tekrar seramiği uygulamanız gerekiyor.
Eğer aracı wax'lamış olsaydınız herhangi biri bu işlemi yapabilrdi. Bi detaycı, (detailer yani detailing yapan adam böyle çevirince garip oldu farkındayım.) siz, araba hayranı herhangi biri.. Bu kolay bir işlem. İşte waxların seramik kaplamaya göre avantajlı olduğu alan burası. Waxı her zaman, aracın herhangi bir yerine tekrar uygulayabilirsiniz, önüne, arkasına tekerlek yanlarına, logolara vb. Bu şu demek başlangıçtan, yıllar sonra bile sürekli olarak aynı yüzeye bakım yapabilme olanağı verir, seramiklerin uygulama yaptıkça yüzeyden bir parça götürmüş oluyorsunuz. (Dinleyerek çok hızlı çeviriyorum. Burayı tekrar anlatayım, videonun kilit kısmı burası. Şimdi bir aracı aldık Polisaj yaptık, boya seviyesi 130 mikron üzerine wax sürdük. Sonra sildik, veya wax gitti, tekrar wax sürdük. Yani sürekli olarak hep aynı boya yüzeyi üzerinde çalışmış olduk. Öte yandan seramikte ise yüzeye sürdük. 2-3 sene sonra sökmek istedik. Sökerken kullanılan kimyasallar, polisaj veya zımpara ile ister istemez yüzeyden ince veya kalın katman götürdük. Haliyle artık orjinal yüzey üzerinde çalışamayız.) Ancak hiç bir şey yapmadan bile wax'ı en azından senede bir kere yenilemek gerekir. Seramik kaplama da ise bir kaç yıl hiç bir şey yapmanıza gerek yok, ki bu yeni araçlar, kamyonlar, veya kiralık araçlar mesela kullanıp 4 sene sonra aracını kiralama şirketine iade eden biri için-bir kaç yıl sonra bile hiç bir şey uygulanmamış araca göre muhtemelen daha iyi durumdaolacaktır- iyi bir şey.
Fakat bana soracak olursanız; 56 yaşındaki klasik bir araca boya durumunun tarihi bir geçmişi olan araca seramik uygular mısınız diye, hayır uygulamam. Çünkü daha önce de dediğim gibi, yüzeyi kalıcı olarak değiştiriyorsunuz. Yüzeyi kaplıyorsunuz. Wax da ise yüzeyi sadece koruyorsunuz ki her zaman yeniden sökebilirsiniz.
Yukarıda konuşan kişi Swissvax Ceo'su olduğu için yanlı konuştuğunu düşünebilirsiniz yazmıştım. Video'yu tekrar izleyince haksızlık ettiğimi düşünüyorum. Adam aksine ekstradan kibar konuşmuş. Wax'ın daha derin ve sıcak bir parlaklık verdiğinden, uygulama yapmasının çok keyifli olmasından, seramiklerin yüzeyinde kalıcı su lekesi kaldığına vs. hiç değinmemiş.
Ben tercihimi Wax'dan yana kullanıyorum genelde. Şu an için çok vaktim olmadığı için uzun uzun anlatamayacağım, fakat çıplak elle arabaya okşayarak wax sürmek hoşuma gidiyor uzun lafın kısası.
Sizin tercihiniz hangisi, ve neden, bir kaç cümleyle açıklayabilirsiniz.