Derin Çiziklere Rötuş Nasıl Yapılır

Eraycan

Konu Sahibi ✔
Amatör Detaycı
Üye
Katılım
27 Eki 2017
Mesajlar
1,005
Beğeniler
326
Yaş
36
İl
Ordu
#1
Değerli forum üyesi arkadaşlarım kendi aracıma uyguladığım derin çizik rötuş uygulamasını sizlerle paylaşmak istiyorum. Ancak konuya başlamadan bir kaç bilgiyi hatırlatmakta fayda var.

1. Hiç bir rötuş uygulaması aracın çizilen parçasını eski haline getirmez. Yüzde yüz bir düzelme istiyorsak o parçanın boyanması gerekir. Bu noktada ki beklentimize göre rötuş işlemine başlamak en doğru karar olur.

2. Rötuş sonucu çirkin görüntü kaybolur ancak çiziğin olduğu yer çeşitli açılardan belli olacaktır. O yüzden çeşitli yerlerde gördüğünüz uygulama resimleri kafanızı karıştırmasın. Konunun sonuna çizik olan yerin iki farklı açıdan fotoğrafını ekleyeceğim birinde rötuş belli olurken diğerinde belli olmayacak.

3. Benim hayata bakışım 'Hata yapmadan hiç bir şey öğrenemezsin' şeklindedir. Hata yapmak sizi korkutuyorsa bu işe hiç bulaşmayın Smile Yani ilk seferde kusursuz bir sonuç almayı beklemeyin Smile

Elimizde bulunması gereken ekipmanlarla başlayalım
- 1500-2000-2500-3000 kum su zımparaları ve küçük zımpara takozu.
- Aracımızın boya koduna özel hazırlanmış rötuş boyası -ayrı bir kutu da vernik - ayrı bir kutuda sertleştirici
- Çeşitli ebatlarda resim fırçaları - maskeleme bandı -ipa m600 gibi arındırıcılar
- Polisaj makinesi ve çeşitli aşındırıcılık değerlerine sahip pasta ve pedler.
-Bolca sabır ve bolca vakit ( Burası çok önemli) Smile

Başlayalım Smile

İlk önce çiziğin olduğu yer açıkta kalacak şekilde güzelce maskeliyoruz. Maskeleme işleminde çiziğin 5mm yukarı ve aşağısı da açıkta kalacak şekilde yapıyoruz. Çiziğe ben daha önceden rötuş işlemi denemiştim o yüzden bazı yerlerde boya kalıntısı mevcut. Peki bu rötuş neden olmadı derseniz sebebi rötuş boyasında sertleştirici bulunmaması.



Daha sonra zımparalamaya başlıyoruz. Zımpara konusu hassas olduğu için sürekli yaptığımız yeri bir bezle silerek kontrol etmemiz lazım ki hata yapmayalım. Çiziğin derin kısmı ortaya çıkmaya başladığında 3000 kum zımpara yapıyoruz ve ilk zımpara işlemini bitiriyoruz.



Daha sonra yüzeyde herhangi bir kalıntı kalma ihtimaline karşı ipa ile siliyoruz tekrar maskeliyoruz ve rötuş işlemine başlıyoruz
Aldığımız boya vernik ve sertleştiricinin tamamını kesinlikle karıştırmıyoruz ihtiyacımız olan kadar yapacağız. Bunun için şöyle bir pratik yol kullanabiliriz eczaneden 3 tane şırınga alıyoruz. Boya vernik ve sertleştiriciyi ayrı şırıngalara çekiyoruz.Çay tabağı yada ruj kutusu gibi bir kaba bu üçünden karıştırıyoruz. Oranı şöyle yapabiliriz 10ml boya 4ml vernik 4ml sertleştirici gibi. Boyayı azar azar bir kaç sefer hazırlayacağız. Çünkü uygulama esnasında kapta kuruyabiliyor ve fırçayla sürmek sorun oluyor. Burada dikkat edilecek nokta çizik kanalını tek seferde doldurmaya çalışmamak bir kat sürüp bir 15 dakika bekleyip sonraki katı atıyoruz. Boyanın kurumasını minimum bir gün beklememiz lazım. Hatta katları atarken de birer gün beklersek çok daha güzel olur. Çiziği normal boya seviyesinden biraz daha yukarıda olacak şekilde doldurmalıyız. Kuruduktan sonra tekrar zımpara ve polisaj yapacağımız için işlem sonunda normal boya seviyesine inecek.





Boyanın kurumasını en az bir gün bekledikten sonra tekrar bir maskeleme yapıp 2000 ve 3000 kum zımparayla fazlalıkları alıyoruz. Ben daha öncede aynı bölgede iki defa zımpara yaptığım için bu sefer tam istediğim gibi seviyeyi indiremedim. Çünkü biraz daha zorlasam boyayı açacaktım. Zımpara sırasında yine bolca kontrol yapıyoruz hem elimizle hem gözümüzle. Bu arada rötuşun etrafında ki zımpara izlerinden korkmayın oralar en kolay halledilecek yerler. Daha önceki denemelerim olmasa biraz daha zımpara ile girebilseydim çok daha güzel olacaktı



Zımparadan sonra zımpara izlerini almak için polisaj makinesini kullanıyoruz. Ben sırasıyla 400 2500 ve 3800 yaptım ancak polisaj sürelerini çok uzun tutmayın. Boyanın kuruması yaklaşık 2 ay kadar sürüyor o yüzen yaptığınız rötuşu sökme ihtimaliniz yüksek. Hatta ilk olarak 2500 ile almayı deneyin alabilirseniz 3800 le finish yapar bitirirsiniz.
Gelelim finish fotolarına. En son resmi ise size konunun başında bahsettiğim açı muhabbetini ispatlamak için ekliyorum. Son resimlerin biri hariç hepsi aynı anda çekildi.









Mevzu bu arkadaşlar. Burada ki bütün iş sizin el becerinize bakar. Daha önce zımpara ile iki defa aynı yere deneme yapmasaydım daha güzel olabilirdi ama bu haliyle de eskisinden çok daha iyi oldu
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

CNR Detailing

Profesyonel Detaycı
Uygulama Uzmanı
Üye
Katılım
31 Eki 2017
Mesajlar
1,029
Beğeniler
3,249
İl
Ankara
#2
Elinize sağlık. Yapmak isteyip cesaret edemeyenlere faydalı bilgiler olmuş.
 

onurçiko

Master
Moderator
Site Kurucusu
Katılım
27 Eki 2017
Mesajlar
7,878
Beğeniler
20,308
Yaş
44
İl
antalya
#4
Eline sağlık Eray, bilgilendirici bir uygulama olmuş.Artık çizikler korksun senden.
 

Dragstar

Sensei
Moderator
Site Kurucusu
Katılım
27 Eki 2017
Mesajlar
5,154
Beğeniler
10,625
Yaş
46
İl
Denizli
#5
Ellerine saglık eray çok güzel uygulama olmuş


Sent via my iphone 7 using Tapatalk from DENİZLİ
 

_CaN_

Profesyonel Detaycı
Moderator
Katılım
27 Eki 2017
Mesajlar
5,785
Beğeniler
8,441
Yaş
35
İl
Bilecik
#6
Abi ellerine sağlık uygulaman çok güzel olmuş. Çoğu profesyonellere taş çıkarır.
 

TalhaCelikk

Çaylak Detaycı
Üye
Katılım
1 Kas 2017
Mesajlar
7
Beğeniler
0
İl
İstanbukl
#9
@Eraycan hocam ellerinize sağlık gayet başarılı olmuş bende bu hafta sonu aynı sizin gibi bir uygulama yapmayı düşünüyorum.
Arkadaşımın aracına yapacağız fakat sunu sormak istiyorum aracı daha yeni sürttü ve sizinki gibi bir çizik oldu rötuş yapmadan önce zımpara yapmasak olurmu yani çiziğin içini güzelce temizledikten sonra yinede zımpara yapmaya gerek varmı
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

Eraycan

Konu Sahibi ✔
Amatör Detaycı
Üye
Katılım
27 Eki 2017
Mesajlar
1,005
Beğeniler
326
Yaş
36
İl
Ordu
#10
TalhaCelik' Alıntı:
@Eraycan hocam ellerinize sağlık gayet başarılı olmuş bende bu hafta sonu aynı sizin gibi bir uygulama yapmayı düşünüyorum.
Arkadaşımın aracına yapacağız fakat sunu sormak istiyorum aracı daha yeni sürttü ve sizinki gibi bir çizik oldu rötuş yapmadan önce zımpara yapmasak olurmu yani çiziğin içini güzelce temizledikten sonra yinede zımpara yapmaya gerek varmı
Çizigin içini temizleyip az da olsa bir zımpara yapmak daha iyi olur. Girinti ve çıkıntılar duzlenir ve uygulama daha kolay olur. Ancak çok fazla girinti çıkıntı yoksa direkt uygulamaya başlayabilirsiniz. Kolay gelsin sonucları bekliyoruz :)
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

beratt_hero

Çaylak Detaycı
Üye
Katılım
26 Oca 2018
Mesajlar
218
Beğeniler
63
Yaş
23
İl
izmir
#11
Aslında ben denerim hem boya kalkmış biyer var parmak ucu kadan galvaniz duruyo sadece boya vurmuş usta duruyo birkaç rutuş yapılmış çizik var onlarada yapabilirim komple boyanacak araba deneme yaparım :)
 

Atasev

Usta Detaycı
Üye
Katılım
25 Nis 2020
Mesajlar
352
Beğeniler
1,299
Yaş
50
İl
Ankara
#12
2 ay kadar önce, taş izleri ve küçük çizikler için rötuş boyası sürmüştüm ama sertleştirici koymamıştım. Şimdi üzerine tekrar rötüş geçeceğim (sertleştirici koyarak). İlk rötuş işleminde sertleştirici olmadığı için polisaj sırasında boya sökülür mü? :yazik:
 

Dr HCD

Uzman Detaycı
Üye
Katılım
27 Eki 2019
Mesajlar
1,080
Beğeniler
4,652
İl
İstanbul
#13
2 ay kadar önce, taş izleri ve küçük çizikler için rötuş boyası sürmüştüm ama sertleştirici koymamıştım. Şimdi üzerine tekrar rötüş geçeceğim (sertleştirici koyarak). İlk rötuş işleminde sertleştirici olmadığı için polisaj sırasında boya sökülür mü? :yazik:
Ben daha önce denemiştim eski arabamda kısmen sökülmüştü tabi rötuşlar köşeye kıvrıma denk gelmişti düz yüzeyde ne olur emin değilim:dusun:
 

Murat

Profesyonel Detaycı
Yönetici
Admin
Site Kurucusu
Katılım
27 Eki 2017
Mesajlar
3,175
Beğeniler
7,609
Yaş
43
İl
Ankara
#14
2 ay kadar önce, taş izleri ve küçük çizikler için rötuş boyası sürmüştüm ama sertleştirici koymamıştım. Şimdi üzerine tekrar rötüş geçeceğim (sertleştirici koyarak). İlk rötuş işleminde sertleştirici olmadığı için polisaj sırasında boya sökülür mü? :yazik:
Düşük ihtimal. Sertleşmiştir zaten. @Dr HCD nin dediği gibi kıvrım yerlerine de gelmediyse atması zor.
 

stikit

Çaylak Detaycı
Üye
Katılım
10 May 2020
Mesajlar
16
Beğeniler
26
Yaş
36
İl
Ankara
#16
Değerli forum üyesi arkadaşlarım kendi aracıma uyguladığım derin çizik rötuş uygulamasını sizlerle paylaşmak istiyorum. Ancak konuya başlamadan bir kaç bilgiyi hatırlatmakta fayda var.

1. Hiç bir rötuş uygulaması aracın çizilen parçasını eski haline getirmez. Yüzde yüz bir düzelme istiyorsak o parçanın boyanması gerekir. Bu noktada ki beklentimize göre rötuş işlemine başlamak en doğru karar olur.

2. Rötuş sonucu çirkin görüntü kaybolur ancak çiziğin olduğu yer çeşitli açılardan belli olacaktır. O yüzden çeşitli yerlerde gördüğünüz uygulama resimleri kafanızı karıştırmasın. Konunun sonuna çizik olan yerin iki farklı açıdan fotoğrafını ekleyeceğim birinde rötuş belli olurken diğerinde belli olmayacak.

3. Benim hayata bakışım 'Hata yapmadan hiç bir şey öğrenemezsin' şeklindedir. Hata yapmak sizi korkutuyorsa bu işe hiç bulaşmayın Smile Yani ilk seferde kusursuz bir sonuç almayı beklemeyin Smile

Elimizde bulunması gereken ekipmanlarla başlayalım
- 1500-2000-2500-3000 kum su zımparaları ve küçük zımpara takozu.
- Aracımızın boya koduna özel hazırlanmış rötuş boyası -ayrı bir kutu da vernik - ayrı bir kutuda sertleştirici
- Çeşitli ebatlarda resim fırçaları - maskeleme bandı -ipa m600 gibi arındırıcılar
- Polisaj makinesi ve çeşitli aşındırıcılık değerlerine sahip pasta ve pedler.
-Bolca sabır ve bolca vakit ( Burası çok önemli) Smile

Başlayalım Smile

İlk önce çiziğin olduğu yer açıkta kalacak şekilde güzelce maskeliyoruz. Maskeleme işleminde çiziğin 5mm yukarı ve aşağısı da açıkta kalacak şekilde yapıyoruz. Çiziğe ben daha önceden rötuş işlemi denemiştim o yüzden bazı yerlerde boya kalıntısı mevcut. Peki bu rötuş neden olmadı derseniz sebebi rötuş boyasında sertleştirici bulunmaması.



Daha sonra zımparalamaya başlıyoruz. Zımpara konusu hassas olduğu için sürekli yaptığımız yeri bir bezle silerek kontrol etmemiz lazım ki hata yapmayalım. Çiziğin derin kısmı ortaya çıkmaya başladığında 3000 kum zımpara yapıyoruz ve ilk zımpara işlemini bitiriyoruz.



Daha sonra yüzeyde herhangi bir kalıntı kalma ihtimaline karşı ipa ile siliyoruz tekrar maskeliyoruz ve rötuş işlemine başlıyoruz
Aldığımız boya vernik ve sertleştiricinin tamamını kesinlikle karıştırmıyoruz ihtiyacımız olan kadar yapacağız. Bunun için şöyle bir pratik yol kullanabiliriz eczaneden 3 tane şırınga alıyoruz. Boya vernik ve sertleştiriciyi ayrı şırıngalara çekiyoruz.Çay tabağı yada ruj kutusu gibi bir kaba bu üçünden karıştırıyoruz. Oranı şöyle yapabiliriz 10ml boya 4ml vernik 4ml sertleştirici gibi. Boyayı azar azar bir kaç sefer hazırlayacağız. Çünkü uygulama esnasında kapta kuruyabiliyor ve fırçayla sürmek sorun oluyor. Burada dikkat edilecek nokta çizik kanalını tek seferde doldurmaya çalışmamak bir kat sürüp bir 15 dakika bekleyip sonraki katı atıyoruz. Boyanın kurumasını minimum bir gün beklememiz lazım. Hatta katları atarken de birer gün beklersek çok daha güzel olur. Çiziği normal boya seviyesinden biraz daha yukarıda olacak şekilde doldurmalıyız. Kuruduktan sonra tekrar zımpara ve polisaj yapacağımız için işlem sonunda normal boya seviyesine inecek.





Boyanın kurumasını en az bir gün bekledikten sonra tekrar bir maskeleme yapıp 2000 ve 3000 kum zımparayla fazlalıkları alıyoruz. Ben daha öncede aynı bölgede iki defa zımpara yaptığım için bu sefer tam istediğim gibi seviyeyi indiremedim. Çünkü biraz daha zorlasam boyayı açacaktım. Zımpara sırasında yine bolca kontrol yapıyoruz hem elimizle hem gözümüzle. Bu arada rötuşun etrafında ki zımpara izlerinden korkmayın oralar en kolay halledilecek yerler. Daha önceki denemelerim olmasa biraz daha zımpara ile girebilseydim çok daha güzel olacaktı



Zımparadan sonra zımpara izlerini almak için polisaj makinesini kullanıyoruz. Ben sırasıyla 400 2500 ve 3800 yaptım ancak polisaj sürelerini çok uzun tutmayın. Boyanın kuruması yaklaşık 2 ay kadar sürüyor o yüzen yaptığınız rötuşu sökme ihtimaliniz yüksek. Hatta ilk olarak 2500 ile almayı deneyin alabilirseniz 3800 le finish yapar bitirirsiniz.
Gelelim finish fotolarına. En son resmi ise size konunun başında bahsettiğim açı muhabbetini ispatlamak için ekliyorum. Son resimlerin biri hariç hepsi aynı anda çekildi.









Mevzu bu arkadaşlar. Burada ki bütün iş sizin el becerinize bakar. Daha önce zımpara ile iki defa aynı yere deneme yapmasaydım daha güzel olabilirdi ama bu haliyle de eskisinden çok daha iyi oldu
[mention]Eraycan [/mention] hocam konu açılalı uzunca zaman olmuş paylaşımınız için teşekkürler öncelikle.
Zımpara işlemini daha güvenli hale getirmek için çiziği boya ile doldurulduktan sonra zımparadan etkilenecek alana macun sürebilirsiniz.
 

mehmetbora

Çaylak Detaycı
Üye
Katılım
25 Mar 2024
Mesajlar
13
Beğeniler
82
İl
İstanbul
#17
Tebrik ederim, sonuç gayet tatmin edici olmuş. Nacizane önerim olacak. Sedefsiz, metalsiz düz renklerde çelik kullanımı sonucu biraz daha iyileştiriyor. Dolgu aşamasında size büyük kolaylık sağlıyor.

Benim yöntemim ve sıralamam şu şekilde;

Rötuş işleminden önce demir tozu, kil uygulaması ile zemini hazırlayıp ağır kat polisaj uygulayarak zımparanın dahi giremediği, alamadığı kalıntıları boyanın daha iyi tutunması için alıyorum. Ardından ilk zımparalamayı yayvan bir şekilde yapmıyorum ki son kat zımparada çiziğin etrafı çok aşınmış olmasın, seviyeyi daha iyi bulsun.

Sertleştirici her ne kadar kuruma ve tutunmayı arttırsada biliyorsunuzki boyayı daha cıvık bir hale getiriyor. Şırınga ile 3 ml boya 1 ml sertleştiri karıp kıvamı tutturduktan sonra çiziğin derinliğine bağlı olarak 7-8 kat kadar çelik ile dolgu işlemi yapıyorum. Sıcak hava tabancası kullanarak katlar arası kuruma süresini kısaltıyorum. Sıcak hava tabancası ile rötuşun matlaşması olasıdır, ama son katta vernik gireceğimiz için problem değil.

Bu şekilde sürekli olarak dolguyu yapıp sorunsuz boya yüzeyi seviyesine ulaştıktan sonra son kat işlemi için 3 ml boya, 1 ml sertleştirici, 1,5 ml kadarda vernik girdikten sonra son kat çelik rötuş işlemini tamamlayıp bu kez kendi halinde en az 12 saat kurumaya bırakıyorum. Bastırmadan ve verniğin parlaklığını fazla almadan 3000 sulu zımpara işlemi yaptıktan sonra sırasıyla sacı çok ısıtmadan ağır, ince, finish pasta uygulayarak uygulama yaptığımız rötuşun üstüne boya koruma uygulaması yapıp bitiriyorum.

Bu yöntemle metalik, sedefli araçlarada rötuş uygulaması yapılır ancak maalesef metallerin ve boya içerisindeki baskın siyahın fırça ucuna veya çelik ile dolgu yapılan çizik kısmın içine toplanmasından ötürü farklı açı ve ışıklarda rötuş belli oluyor. Metalik, sedefli araçlarda sonuç yüzde 45-50'leri bulurken düz, opak boyalı araçlarda sonuç yüzde 80-85'lere çıkıyor.