Hangi Motor Yağını Kullanmalıyız?

xawia

Acemi Detaycı
Üye
Katılım
21 Eyl 2022
Mesajlar
57
Beğeniler
127
Yaş
35
İl
kayseri
#81
Arkadaşlar merhaba, malum ekonomi belli herşey gibi yağlarda uçmuş. Motullar liquimolyler 800-900 hatta mobil1 yağ 1100TL olmuş. Bu sebepten bu bakımda biraz fiyat performans seçim yapmak istiyorum. Alttaki iki yağda aracımın speclerini karşılıyor sizce hangisini alayım? Fiyatları 550TL civarı ikiside.
 

_CaN_

Profesyonel Detaycı
Moderator
Katılım
27 Eki 2017
Mesajlar
5,803
Beğeniler
8,518
Yaş
37
İl
Bilecik
#82
Arkadaşlar merhaba, malum ekonomi belli herşey gibi yağlarda uçmuş. Motullar liquimolyler 800-900 hatta mobil1 yağ 1100TL olmuş. Bu sebepten bu bakımda biraz fiyat performans seçim yapmak istiyorum. Alttaki iki yağda aracımın speclerini karşılıyor sizce hangisini alayım? Fiyatları 550TL civarı ikiside.
İkisi de güzel yağdır. Ben kendim tecrübe etmedim. Ancak tercih edecek olsam üretici onayları dahilinde Mannol tercih ederdim.
 

escaba_tr

Usta Detaycı
Üye
Katılım
13 Kas 2019
Mesajlar
401
Beğeniler
1,255
İl
Düzce
#83
Petronas'ın internetteki fiyatı 2021 üretim içinmiş. 2022 olunca fiyat 700 küsürlere çıktı. Bu arada ümraniye'deki yer telefonlara çıkmadı. Bende az önce shell AR-L siparişi verdim. Motulu 767 TL'ye buldum ama satıcıyı motulun sayfasında göremedim, o nedenle de işkillendim. Motulun kendi satış sayfasında yağ 1023 TL , Dacia için o kadar parayı yağa vermek içimden gelmedi. Motulun sahtesi bol olur dediler diye de internetten almak istemedim. Liqui moly'de kendi sayfasında 900 TL. Hiç alışveriş yapmadığım sitelerde biraz daha mantıklı fiyatlar var ama neyse işte o kadar parayı 11 yaşındaki arkadaşa gömmek istemedim.
Petronas diye tutturup Shell aldım :D
Renault dacia grubu için elf de öneriliyor hocam. Partikül filtreli vs.. Ben zamanında hep elf kullandım, memnundum, fiyatı da iyiydi..
 

Yusuf12

Çaylak Detaycı
Üye
Katılım
5 Eyl 2021
Mesajlar
16
Beğeniler
16
İl
İstanbul
#84
Arkadaşlar merhaba, malum ekonomi belli herşey gibi yağlarda uçmuş. Motullar liquimolyler 800-900 hatta mobil1 yağ 1100TL olmuş. Bu sebepten bu bakımda biraz fiyat performans seçim yapmak istiyorum. Alttaki iki yağda aracımın speclerini karşılıyor sizce hangisini alayım? Fiyatları 550TL civarı ikiside.
6 ay 5000 km dir Eneos 0w20 kullanıyorum. İlk değişimde seste azalma çekişte pürüzsüzlük gibi farklar yaşattı ama kanıksadım mı bilmiyorum şu an hissettiğim bir şey yok yağı tavsiye ederim bir sonraki bakımda tekrar kullanacağım henüz yağda kararma vs yok tertemiz duruyor.
 

xawia

Acemi Detaycı
Üye
Katılım
21 Eyl 2022
Mesajlar
57
Beğeniler
127
Yaş
35
İl
kayseri
#85
İkisi de güzel yağdır. Ben kendim tecrübe etmedim. Ancak tercih edecek olsam üretici onayları dahilinde Mannol tercih ederdim.
Üstad ikiside üretici onayı var baktım zaten eneos Japon yağı tam Honda Toyota Mazda için birebir. Mannol ise Honda oem yağ üreticisi. Alman firması sanırım mannol alacağım
6 ay 5000 km dir Eneos 0w20 kullanıyorum. İlk değişimde seste azalma çekişte pürüzsüzlük gibi farklar yaşattı ama kanıksadım mı bilmiyorum şu an hissettiğim bir şey yok yağı tavsiye ederim bir sonraki bakımda tekrar kullanacağım henüz yağda kararma vs yok tertemiz duruyor.
Hocam bunu gerçekten çok duydum eneos koyunca ses ve titreşim azalıyor diyorlar ama bilemedim sıfır yağ hangisini koysak zaten doğal olarak azalmaz mı?
 

Enes_10

Usta Detaycı
Üye
Katılım
18 Mar 2023
Mesajlar
489
Beğeniler
1,933
Yaş
34
İl
İstanbul
#86
Herkese Selam İsmim Berk. forumda açılan yağ anketi ve yönetimin izni üzerine yeni bir konu açarak motor yağları hakkında sizlere işinizi görecek bilgiler aktarmaya çalışıcam.

Motor yağları bildiğiniz gibi tıpki yakıt gibi otomobillerin en önemli sıvı ihtiyacıdır. Araç motor yağınızın kalitesi arttıkça yağlaması ve motor koruması da artar. Peki bu kaliteli yağ neye göre ve kime göre kaliteli? En önemlisi şudur: Sentetik yağlar, madeni yağlardan daha kalitelidir. İkinci cevabı ise vizkozite değeri ve yağ spesifikasyon değerlerinde gizlidir. Kutunun üzerinde yazan rakamlar aynı zamanda sıcak ve soğuğa karşı korumalarının da bir göstergesidir. (Alttaki görselden koruma aralıklarını görebilirsiniz) Genelleme yapacak olursak sloganımız "Düşük viskozite,yüksek index" Slogan detayına inmeden önce viskozite neymiş ona bir bakalım.

Viskozite sıvının akmaya karşı gösterdiği dirençtir. Vizkozite değeri düştükçe akışkanlık artar. Akışkanlığın artması ise daha iyi bir yağlama demektir, özellikle de soğuk motorda. Motor yağlarında da 0w, 5w, 10w, 15w, 20w gibi viskozite değerleri vardır. Sıcak motor viskozite değeri 40 olan 2 yağı ele alırsak 5w40, 10w40 dan soğuk çalıştırmada daha düşük viskozite değerine sahiptir. Isındıktan sonra ise 40 viskozite değerinde akar tıpkı 10w40 ın olduğu gibi. Burada soğuk çalıştırmada(ilk çalıştırmada) yağın 5 viskozite değerinde aktığını görürken ısınınca 40 viskozite değerine çıktığını görüyoruz. Yani soğuk motorda yağ W den önceki harfin viskozite değerinde akar. Isındıktan sonra ise W'nin sağındaki değerde akış gösterir. İki tane 0w yağı ele alalım. 0w30 ve 0w40 olsun. Her iki yağ da ilk çalıştırmada 0 viskozite değerinde akış sağlıyor ancak ısındıktan sonra biri 30 viskozitede akarken diğeri 40 da akıyor. Yani 0w30 soğuk çalıştırmada 0w40 ile aynı viskozite değerine sahipken, ısındıktan sonra daha 0w40 dan daha ince bir yağ haline gelir. Peki hangisi daha iyi? Koruma aralığı olarak baktığımızda W'nin sağındaki rakam kendisinden +5 derece hava sıcaklığına kadar optimum yağlama motor koruma özelliğine sahiptir. Eklediğim tablodan da görebilirsiniz.

Şimdi ise iki tane aynı viskozite değerindeki yağı karşılaştıralım 2 tane 5w40 ele alalım. Evet kağıt üzerindeki viskozite değerleri aynı fakat aynı değerdeki yağlarında daha incesi daha kalını vardır. Yağ spesifikasyonlarında bakılması gereken en önemli yer viskozite indexidir. Yağların sıcaklık değişimlerine karşı viskozitelerini koruyabilme özelliklerini gösteren bir değerdir. Yüksek viskozite indeksli bir yağda sıcaklık arttıkça ve azaldıkça viskozite değeri daha az değişir ve sıcak motordaki ve sıcak havadaki akışkanlığı daha yüksek olur. Yani yağlar hakkında hiçbir fikri olmayan birisi, almak istediği yağın modelini "Örn; Castrol Edge 5w30 specs" yazdığında, data sayfasına baktığında viskozite indexi üzerinden farklı bir yağ ile karşılaştırarak yüksek viskozite indexli yağı bulabilir. Ancak bazı istisnai durumlar oluyor, 2 farklı modeli kıyaslarken viskozite indexi yüksek olan yağın donma noktasının, 15 derecedeki viskozitesinin veya 100 derecedeki viskozitesinin, indexi düşük olan yağdan daha olumsuz olduğunu görebiliyoruz ancak viskozite indexi, bu faktörlerden daha önemlidir ve genelleme yapıldığında sloganımızda da olduğu gibi yüksek indexe sahip yağ daha iyi bir yağlama sunar.

Yağların üzerinde bir sürü harf ve rakam yazar. Bunlar yağın sahip olduğu onayları gösterir. ACEA, API gibi. Bir de markaların spesifik yağ onayları vardır. Vw için 502-503-504 gibi, Mercedes için MB 228, MB226 gibi, Opel için Dexos gibi. Markalar müşterilerden, kendi onaylarına sahip olan yağları kullanmlarını isterler , her markada aynı yağ modelinde farklı onaylı yağlar çıkarır. Örn; mobil super 3000 5w30 yağının ford için ayrı psa için ayrı opel için ayrı reno için ayrı vw için ayrı olarak ürettiği yağlar vardır. Hepsinin de kimyasal değerleri farklıdır ve markanın motor özellikleri ve yeterliliklerine göre hazırlanır. Örneğin en ucuz super3000 5w30 yağ ford onaylı olandır. Ford onaylı yağı pejo ya koyarsanız zararlı olur mu hayır olmaz ancak optimum performansı alamazsınız, bundan kaynaklı sesli çalışma gibi olumsuzluklar olabilir. Yada Fordunuza super3000 RN(reno) onaylı yağı koydunuz diyelim. Eğer viskozite indexi daha yüksekse, fayda sağlayabilir. O yüzden onaylar önemlidir evet, çünkü minimum gereksinimleri sunarlar ancak daha iyi yağ seçenekleri varsa onaylar çok da elzem değildir.

Peki aracımıza hangi yağı koymalıyız?
Her aracın el kitabında birincil ve ikincil olmak üzere tavsiye edilen yağ viskozite değerleri yazmaktadır. Biz bu yağlardan kendi iklim şartlarımıza uygun olanı seçmeye çalışmalıyız. (Bazı otomobil markaları ısrarla özel yağ konmasını talep ediyor Örn: Porshenin mobil1 0w40 ve 0w30 tavsiye etmesi gibi.) Ancak normal arabalarımızda mesela vw olsun, kitapçıkta castrol 5w30 yazar. Çünkü ticari bir anlaşmadır. Renault eskiden elf/total ile çalışırken artık Castrole geçti. Bunlar bilinçli kullanıcının elini çok da bağlamamsı gereken kurallar. El kitabında yazan marka kötü mü, tabii ki değil ancak bizim amacımız daha iyisini bulabilmek.
0 km olan veya yeni motor teknolojili (euro6 ve üzeri gibi) düşük km li bir aracımız olduğunu varsayıyorum. Konyada yaşadığımızı varsayalım, kışları -25 dereceleri görebilen bir şehirken yazları da 35 derece üzeri sıcaklıklara ulaşabiliyor. W'nin solu (W winter demek) soğuk akışkanlığı bize gösterirken, sağı sıcak akışı gösterir demiştik. 0W40 konya gibi şehirler için oldukça ideal bir yağdır. Kışın -40 lara kadar koruma sağlarken yazın ise +45 dereceye kadar koruma sağlar. Diyeceksiniz ki neden 0w30 olmaz. W30 +35 i desteklediği için eksiltme, buharlaşma ve külleşme gibi sorunlar görülebilir. Ancak kesinatı tabii ki yok, her motorun belirli tolerans noktaları vardır. Neden 5w40 olmaz derseniz eğer, 5W -35 e kadar koruma gösterir evet ancak soğuk motorda 0w kadar akışkan olmadığı için dondurucu soğuk diye adlandırdığımız dönemlerde, 0w çok daha iyi bir çalışma karakteri gösterir, keza aslında yaz aylarında da bu geçerli. Düşük viskozite eşittir iyi yağlama. Ankara'da ise bu filtreleri baz aldığımızda 0w30 un uygun bir yağ olduğunu görüyoruz. 0w40 koysam olmaz mı? Olur ancak en nihayetinde maliyeti yüksek bir yağ 0w40 bu yüzden kaliteli olanı bulmak kadar , tasarruflu olanı bulmak da önemli. Adana'ya gidelim. Diyeceksiniz ki yağ yazın 10w40 koyalım o zaman hava orda hep sıcak ve 10w40 sıcağa dayanıklı. Öncelikle 10w40 yağ madeni yağ sınıfında olduğu için(Liqui moly markası istisna) sentetik sınıftan seçim yapmamız gerekir, ki zaten 10w40 yeni nesil motorların kimyasal gereksinimlerini karşılamaz. Adana kışın minimum +10 yazın maksimum +45 leri görüyor diye biliyorum. Öncelikle bütçe açısından da bakarsak 0w yi gerektiren bir durum yok. Kışın erzuruma giderseniz en fazla 1 haftadır. Ondan da bir şeycik olmaz :) W30 ise adana sıcağında yetersiz kalacaktır hatta W40 ın bile yetişemeyeceği durumlar olabilir. Adanalı arkadaşlarımın hepsi Liqui Moly Molygen 5W50 kullanıyor ve memnunlar. Son olarak bir de soğuk bir ilimizden örnek vereyim. Erzurum olsun; ülkemizde kışın kutup olan yerler yazın yüksek sıcaklıkalra çıkabildiği için 0w30 ideal bir yağdır. Hani önceden her araca 5w30 konurdu ya, artık o iş 0w30 a dönmeye başladı. Bizim görevimiz ise yağ spesifikasyonlarında viskozte indexine bakarak kaliteli olan yağı almak. Aynı parayı vermişken neden daha iyisini almayalım? Kısacası bu arabanın yağı budur diye bir şey yoktur. Bizim yaşadığımız iklim ve motor üreticisinin tavsiye olarak sunduğu yağlar vardır.

Etrafta komik diyaloglar olabiliyor Örneğin;
+Kanka ben aracıma yarış yağı koydum.
-Ne koydun kanka?
+Motul hacı.
-Üff bee!

Veya;
+Dayı 1.8T'nin yağı 10w60 başkası buna gitmez.

Evet bazı eski motorlar zamanla eksiltme yaptığı için mecburen yüksek viskoziteli yağlara geçilebilir. 10w60 da genelde üzerinde damalı bayrak olan kutularda satılır. Veya Motul kit-car rally yarışlarına sponsor diye 10w40 yağı yarış yağı zanneden tüketiciler olabiliyor. Yarış yağı bile olsa diyelim, bizim aracımız yarış aracı mı? Optimum performansı alabilecek miyiz?

Formula 1 de bile tedarikçilerin sağladıkları yağlar, motorun devirlere göre güç çıkışında, saf motor gücü ve verimlilik konusunda etkili oluyor. Parçaların dayanıklılığı da dikkate de aynı şekilde dikkate alınmalı. Zaten markaların onay koymasının en büyük sebeplerinden bir tanesi de bu. Her türlü parçanın katıldığı her yarışta maksimum performans gösterebilmesi için uyumlu yakıt ve yağlara ihtiyacı oluyor. Bu açıdan motorların planlanan mesafeyi kat etmesi, her piste uygun olması doğru yakıt ve yağlara bağlı diyebiliriz.
Düşük hızlı Monaco'yu, yüksek rakıma sahip Meksika'yı ve turun çoğunda tam gaz geçilen Monza'yı veya çöl sıcaklarının olduğu Abu Dhabi'yi düşünün. Bu pistlerin hepsinde farklı özelliklere sahip yakıt ve yağlara ihtiyaç duyuluyor. O yüzden bu arabanın yağı şudur diye bir şey yoktur. Şanzıman yağlarında da genellikle 75w veya 75w80 tavsiye ederim.

Benim sevdiğim 5 markayı sunayım:
1-Liqui Moly (Yağları daima yüksek viskozite indexine sahiptir)
2Mobil (Her ürünü Liqui moly ile yarışamasa da motor temizleme özelliği oldukça yüksektir)
3-Elf (Genelde Castrol, Motul gibi markalardan yüksek viskozite indexine sahip yağları vardır)
4-Petrol Ofisi (Tam bir fiyat performans ürünü özellikle eski nesil ticariler ve 5w30 değerinde çok iddalı, buna 0w30 modelini de ekleyebiliriz. Premium sınıfa kafa tutan cinsten)
5-Opet (10w40 ürünü tam bir fiyat performans yağı)

Gelelim neden Castrol ve Motul sevmiyorum. Castrolün sıcağa dayanımı düşük, buharlaşma ve kül bırakma sorunu yaşadım, Motulda ise spesifik serisi özel seri diye 0w30 spesific heves edip almıştım ancak az kalsın turbomdan ediyordu ek olarak da çok çabuk ısınıyor. Tamam kışın belki iyi ancak yazın 135 derece yağ sıcaklıklarını gördüm. Hiçbir işlem yapmadan Liqui Moly Synthoil 0w30 a geçtiğimizde yağ sıcaklığının performanslı kullanımda 120ye bile zor geldiğini gözlemledim.

Umarım anlaşılır şekilde anlatabilmişimdir. Soru, eleştiri ve önerilerinizi konu içinde tartışırız. Hatta burayı artık bir periyodik bakım konusu gibi de kullanabiliriz. Faydalı olduysam ne mutlu bana. Şu yazdığım bilgilere ek olarak benim de bilmediğim bir sürü şey var, birlikte tartışarak öğreniriz diye umuyorum. Herkese keyifli forumlar :)



mana photo
Hocam emeğinize sağlık, bilgiler için çok teşekkürler. Müsaadenizle bir şey sormak istiyorum. 2014 1.6 tdi Octavia (77 kw) almıştık 2022 Ekim ayında. Km de 220 bin küsür. Yağ bakımına biraz daha var ama araç ilk çalıştığında soğukken titreşimi arttı gibi. Isınınca o titreşim azalıyor. Açıkçası yağ bakımını biraz öne alsam mı diye düşünüyorum. Bir de ww yetkili servisten ayrılma bir usta buldum yaşadığım bölgede. Kendisi ww araçlara petrol ofisi yağ kullanıyor. Benim aklıma takılmıştı ama sizin 5/30’da petrol ofisinin çok iddialı olduğunu söylemeniz içimi rahatlattı. Bazen paraya kıyıp Liqui Moly alsam mı diyorum ama petrol ofisi aynı görevi yapıyorsa ne gerek var demeden de edemiyorum:)
(Bu arada bu titreşim olayını 1-2 ay önce hissetmiyordum. Bu km’de kafaya takılacak bir olay mıdır değil midir onu da bilemiyorum. Acaba yine bu Liqui Moly’nin yağ katkısının bu konuda faydası olabilir mi?
Çok uzattım kusura bakmayın. Bir işin uzmanını bulunca soru sormadan olmuyor :)
 

MagicofOz

Konu Sahibi ✔
Usta Detaycı
Üye
Katılım
19 Oca 2021
Mesajlar
685
Beğeniler
1,459
Yaş
27
İl
Samsun
#87
Hocam emeğinize sağlık, bilgiler için çok teşekkürler. Müsaadenizle bir şey sormak istiyorum. 2014 1.6 tdi Octavia (77 kw) almıştık 2022 Ekim ayında. Km de 220 bin küsür. Yağ bakımına biraz daha var ama araç ilk çalıştığında soğukken titreşimi arttı gibi. Isınınca o titreşim azalıyor. Açıkçası yağ bakımını biraz öne alsam mı diye düşünüyorum. Bir de ww yetkili servisten ayrılma bir usta buldum yaşadığım bölgede. Kendisi ww araçlara petrol ofisi yağ kullanıyor. Benim aklıma takılmıştı ama sizin 5/30’da petrol ofisinin çok iddialı olduğunu söylemeniz içimi rahatlattı. Bazen paraya kıyıp Liqui Moly alsam mı diyorum ama petrol ofisi aynı görevi yapıyorsa ne gerek var demeden de edemiyorum:)
(Bu arada bu titreşim olayını 1-2 ay önce hissetmiyordum. Bu km’de kafaya takılacak bir olay mıdır değil midir onu da bilemiyorum. Acaba yine bu Liqui Moly’nin yağ katkısının bu konuda faydası olabilir mi?
Çok uzattım kusura bakmayın. Bir işin uzmanını bulunca soru sormadan olmuyor :)
Yok hocam ne kusuru aksine okuduğunuz için ben teşekkür ederim. :) Titremenin sebebi enjektörler de olabilir. Tanıdık bir pompacı (bosch dizel servis şahsi tavsiyemdir) veya usta varsa enjektörlere baktırmanızı tavsiye ederim. Katkı konusuna da gelince de çeşitli göreve ait katkılar var örneğin ceratec motor cilası gibi düşünün. Ekstra sürtünme önleyici. Engine flush ise farklı göreve sahip ancak ben kullanmıyorum şu an hem de fiyatları yağ ile aynı nerdeyse. Siz enjektör öncelikli olmak üzere bi kontrol sağlatın hocam sorun çözülür diye düşünüyorum. Tekrardan ben teşekkür ederim geçmiş olsun :) Bu arada petrol ofisi maxima Türkiye ralli şampiyonasının resmî sponsor oldu. Her ne kadar ticari anlaşma bile olsa olumsuz bir bir marka olsaydı katılımcılar bunu onaylamazdı. Castrol ve PO arasında kalsam ben PO kullanırım. :) hoşçakalın abi
 

Enes_10

Usta Detaycı
Üye
Katılım
18 Mar 2023
Mesajlar
489
Beğeniler
1,933
Yaş
34
İl
İstanbul
#88
Yok hocam ne kusuru aksine okuduğunuz için ben teşekkür ederim. :) Titremenin sebebi enjektörler de olabilir. Tanıdık bir pompacı (bosch dizel servis şahsi tavsiyemdir) veya usta varsa enjektörlere baktırmanızı tavsiye ederim. Katkı konusuna da gelince de çeşitli göreve ait katkılar var örneğin ceratec motor cilası gibi düşünün. Ekstra sürtünme önleyici. Engine flush ise farklı göreve sahip ancak ben kullanmıyorum şu an hem de fiyatları yağ ile aynı nerdeyse. Siz enjektör öncelikli olmak üzere bi kontrol sağlatın hocam sorun çözülür diye düşünüyorum. Tekrardan ben teşekkür ederim geçmiş olsun :) Bu arada petrol ofisi maxima Türkiye ralli şampiyonasının resmî sponsor oldu. Her ne kadar ticari anlaşma bile olsa olumsuz bir bir marka olsaydı katılımcılar bunu onaylamazdı. Castrol ve PO arasında kalsam ben PO kullanırım. :) hoşçakalın abi
Çok teşekkür ederim üstadım. Allah’a emanet olun
 

Erkan KOCAKAYA

Uzman Detaycı
Üye
Katılım
22 Ağu 2023
Mesajlar
1,009
Beğeniler
3,541
Yaş
45
İl
Bartın
#90